diumenge, 23 de setembre del 2012

Vettel guanya gràcies als problemes de Hamilton

Crònica publicada a Fórmula 1 en Català.



És ben sabut que el Gran Premi de Singapur reserva cada any un bon grapat de sorpreses a mode de accidents, Safety Cars i estratègies variades. Tan sabut que fins i tot Alonso destacava el paper de l’aparició d’un o més cotxes de seguretat com un fet que ja formés part del guió del Gran Premi, com si es tractés d’una norma escrita com qui ha de canviar els pneumàtics o no pot superar els 60 km/h al pit-lane. I, certament, Alonso no s’equivocava. Però, encara pitjor: el que sembla que també s’està convertint en norma és que Schumacher sigui qui sempre acabi destrossant els cotxes entre els murs de Singapur, després de fer-ho per tercer any consecutiu. D’altra banda, el que també està encadenant una bona estadística és Lewis Hamilton, que només puntua cada dues curses.

Hamilton ha d'abandonar amb el canvi trencat.


El Gran Premi ha començat bastant tranquil i, durant una bona estona, semblava que la norma dels Safety Cars no es compliria. Hamilton i Vettel s’han escapat al capdavant, amb Button seguint-los de ben a prop. Els primers pit-stops han arribat ben aviat. Vettel ha entrat a la volta 10 i ha sortit darrera de Raikkonen, que l’ha frenat força. Hamilton ho ha aprofitat; ha entrat a boxes dues voltes més tard, i quan ha tornat a la pista ho ha fet per davant de Vettel que, si no arriba a ser pel tap de Raikkonen, potser s’hauria col·locat primer.
A partir de la volta 16, Vettel ha començat a acostar-se al pilot de McLaren. I la sorpresa ha arribat a la volta 23: el canvi de marxes de Hamilton ha dit prou i el pilot anglès ha vist com, impotent, les palanques del canvi no l’obeïen. Frustrat ha hagut d’aparcar el cotxe i abandonar. Llavors hem sabut gràcies al team radio que a McLaren ja es temien aquest problema. A partir d’aquí, la victòria ha sigut una cavalcada fàcil per a Vettel. Però les incidències de cursa tot just havien començat.

Volta 33; Alonso i Maldonado estaven realitzant una intensa lluita per a la tercera posició després d’haver efectuat la segona parada a boxes quan Karthikeyan ha impactat contra els murs i el seu cotxe ha quedat aturat al bell mig de la pista. El cotxe de seguretat ha fet la seva primera aparició, fet que ha provocat l’aturada a boxes de molts cotxes. Maldonado ha tornat a entrar, mentre que Alonso s’ha mantingut a la pista, fet que li ha permès guanyar aquesta posició. El Safety Car s’ha estat a la pista 5 voltes, durant les quals han avisat Maldonado que tornés a boxes i plegués per problemes hidràulics. Així s’ha acabat l’actuació del pilot de Williams, que estava fent una bona cursa. Per davant, Button ha estat a punt d’emportar-se Vettel en una frenada just abans que marxés el Safety Car.
La cursa s’ha reprès a la volta 39, però no han ni passat 30 segons que Schumacher ha impactat contra Vergne, al no adonar-se que el pilot de Toro Rosso havia frenat considerablement. El cotxe de seguretat ha hagut de tornar a entrar.

Vettel celebrant la victòria.
 Abans que Vettel creués la línia de meta com a guanyador (esgotant el temps límit d’una carrera sense haver completat les 61 voltes, fet que feia temps que no es veia), encara s’han pogut veure moments intensos, com l’avançament de Massa a Senna, en el qual el pilot de Ferrari ha estat a punt de perdre el control del cotxe, o la lluita entre Webber, Kobayashi, Hülkenberg i Pérez, que ha acabat amb diverses peces dels cotxes saltant pels aires. Han acompanyat Vettel al podi, finalment, Button i Alonso.

Espectacular final de Gran Premi a Singapur.



Els semàfors:

Paul di Resta: El pilot de Force India, sense fer gens de soroll, ha acabat 4t, un molt bon resultat per a l'escuderia, que encara hauria pogut ser millor per a ells si Nico Hulckenberg no hagués trencat l'aleró a les últimes voltes.
Vettel: Segurament no hauria guanyat si Hamilton no hagués abandonat, però el pilot alemany torna a la lluita per al mundial. Tot i així no queda clar que a Red Bull hagin superat els problemes de fiabilitat, perquè se'ls ha vist patir fins al final.
Alonso: Ha complert l'objectiu d'acabar al podi, amb un ritme constant i sense errades. Té el títol cada vegada més a prop.

Lotus: Després d'una dolenta classificació ahir i d'un ritme de cursa força dolent, els pilots de Lotus han aconseguit acabar 6è i 7è, gràcies als diversos abandonaments. Raikkonen va tercer del mundial i encara té alguna opció.
Massa: Ha acabat 8è i ha protagonitzat algun avançament espectacular, però el pilot brasiler encara està a anys llum d'Alonso i no aconsegueix arribar a la primera línia de les curses.

Schumacher: Un any més (i ja en van 3) ha provocat un accident. Singapur és una maledicció per al Kàiser.




Resultats

Pos. Pts. Pilot              Núm.   Equip                 Xassís     Temps        

1 25 Sebastian Vettel 1 Red Bull RB8 02:00.26.144

2 18 Jenson Button 3 McLaren MP4-27 + 8"959

3 15 Fernando Alonso 5 Ferrari F2012 + 15"227

4 12 Paul di Resta 11 Force India VJM05 + 19"063

5 10 Nico Rosberg 8 Mercedes W03 + 34"759

6 8 Kimi Räikkönen 9 Lotus E20 + 35"700

7 6 Romain Grosjean 10 Lotus E20 + 36"600

8 4 Felipe Massa 6 Ferrari F2012 + 42"800

9 2 Daniel Ricciardo 16 Toro Rosso STR7 + 45"800

10 1 Mark Webber 2 Red Bull RB8 + 47"100

11
Sergio Pérez 15 Sauber C31 + 50"600

12
Timo Glock 24 Marussia MR01 + 91"900

13
Kamui Kobayashi 14 Sauber C31 + 97"100

14
Nico Hülkenberg 12 Force India VJM05 + 99"400

15
Heikki Kovalainen 20 Caterham CT01 + 1 vuelta

16
Charles Pic 25 Marussia MR01 + 1 vuelta [*]

17
Pedro de la Rosa 22 HRT F112 + 1 vuelta

18
Bruno Senna 19 Williams FW34 + 2 vueltas

19
Vitaly Petrov 21 Caterham CT01 + 2 vueltas

20
Jean-Eric Vergne 17 Toro Rosso STR7 + 21 vueltas

21
Michael Schumacher 7 Mercedes W03 + 21 vueltas

22
Pastor Maldonado 18 Williams FW34 + 23 vueltas

23
Narain Karthikeyan 23 HRT F112 + 29 vueltas

24
Lewis Hamilton 4 McLaren MP4-27 + 37 vueltas

[*] Al temps total de carrera de Charles Pic se li sumen els 20 segons de penalització que la FIA li va imposar ahir als Lliures 3 per avançar sota règim de bandera vermella.

divendres, 21 de setembre del 2012

Jasikevicius dóna suport a la independència

Ahir, Saras Jasikevicius va ser entrevistat a El club de la mitjanit i, després de dir que esperava que poguéssim aconseguir la independència de Catalunya, va explicar la situació del seu país: Lituània es va independitzar de la URSS el 1990 i Saras explica que, després d'un període inestable, ara viuen molt bé i tothom està molt content amb la independència. També va explicar que la situació aquí és similar a la que hi havia allà abans de la independència. Està molt bé que un esportista d'elit ens doni suport i ens expliqui un exemple al qual ens podem reflectir!
Escolteu l'entrevista: http://www.catradio.cat/audio/665593/Entrevista-a-Sarunas-Jasikevicius-Saras

diumenge, 9 de setembre del 2012

Hamilton guanya i Alonso consolida el liderat

Lewis Hamilton ha guanyat el Gran Premi d'Itàlia de principi a fi, sortint primer i sense cometre cap errada. L'anglès ara es converteix en el principal rival d'Alonso per al títol mundial. A falta de 7 curses, Alonso és líder amb 179 punts i el segueix Hamilton amb 142.

Avui, però, el vertader beneficiat ha sigut precisament el pilot asturià, perquè ha vist com els seus rivals directes, tots menys Hamilton, anaven caient un a un. El primer a abandonar ha sigut Button, amb problemes amb la bomba de benzina; després ho ha fet Vettel, que s'ha vist obligat a parar d'emergència a falta de 5 voltes pel final per perill que el seu motor es trenqués, i finalment Webber, amb problemes mecànics ha hagut d'abandonar. Alonso ha cavalcat, d'aquesta manera, fins a la línia de meta i ha acabat 3r, per darrere de Hamilton i un espectacular Sergio Pérez, que amb u ritme infernal ha anat avançant places fins acabar 2n.

Un dels altres beneficiats del gran nombre d'abandonaments importants d'avui ha sigut Raikkonen, que marxa d'Itàlia tercer del mundial amb 141 punts, només un menys que Hamilton. El finlandès, que finalment ha acabat 5è, ha realitzat una cursa a un ritme clarament inferior als rivals, ja que el Lotus ha hagut de sacrificar certs aspectes del cotxe per aconseguir una velocitat acceptable a les llargues rectes de Monza.

Felipe Massa, el gran qüestionat durant les últimes setmanes, ha firmat una bona actuació i ha acabat 4t. Tot i així, no ha pogut fer res per aturar Alonso quan anava davant seu, i Sergio Pérez, un dels noms que sonen per anar a Ferrari, també l'ha superat amb molta facilitat (per bé que també ha superat fàcilment a Alonso).

Proper Gran Premi, d'aquí a 15 dies a Singapur.

diumenge, 2 de setembre del 2012

Button guanya després d’un inici accidentat



El Gran Premi de Bèlgica no podia començar de manera més espectacular. Un esgarrifós accident provocat per Grosjean ha deixat fora de combat el mateix pilot francès, Lewis Hamilton i Fernando Alonso, que ha vist com el Lotus li passava per sobre, molt a prop del cap. El pilot asturià ha quedat força atordit després de l’accident.

Amb tres peixos grossos fora de combat, especialment el líder Alonso, la cursa ha continuat. Button ha cavalcat cap a la victòria sense oposició de cap tipus. Després de comprovar que realitzava l’aturada a boxes a la meitat de cursa i que anava a una sola aturada, hi ha hagut la incògnita de si els pneumàtics aguantarien; finalment les gomes no han jugat una mala passada al pilot britànic. Els pneumàtics tampoc han fet la guitza a Vettel que, calcant l’estratègia i realitzant uns quants avançaments espectaculars, ha remuntat fins la 2a posició, fet que el deixa a 24 punts d’Alonso al mundial.

Per darrere, Kimi Raikkonen no ha pogut contrarestar la bona estratègia de McLaren i Red Bull i s’ha hagut de conformar amb la 3a plaça, que li permet anar sumant punts importants. Hülkenberg s’ha aprofitat dels incidents de la primera volta i ha aconseguit acabar 4t, per davant de Schumacher, demostrant el bon rendiment dels Force India. Schumacher, que aquest cap de setmana corria el Gran Premi número 300 també ha realitzat una bona cursa, remuntant des de la 13a posició.

Després de les vacances, la F1 no fa parada i la setmana que ve arriba el Gran Premi d’Itàlia.



dissabte, 1 de setembre del 2012

Button aconsegueix la primera pole amb McLaren

Crònica publicada també a Fórmula 1 en català.


La primera pole després de les vacances de la Fórmula 1 ha sigut per Jenson Button. I no ha estat una pole qualsevol, perquè ha sigut la primera que el pilot britànic aconsegueix amb McLaren. De fet, l’última pole de Button la vam presenciar al Gran Premi de Mònaco de l’any 2009. Així doncs, després de 3 anys sense trepitjar la primera posició de la graella, l’1:47.573 que ha marcat Button li permetrà demà sortir des de la posició preferent.

La sessió de qualificació, tal i com ja estem acostumats aquest any, ha deixat més sorpreses i temes d’interès. Un dels fets més sorprenents ha estat l’eliminació de Sebastian Vettel a la Q2. L’alemany, que ha aconseguit un 1:48.792, sortirà demà des de l’onzena posició. Vettel ha admès que havia fet una mala sessió classificatòria, però té confiança que demà podrà remuntar durant la cursa. D’altra banda, la Q2 ens ha deixat més eliminats significatius: Felipe Massa (un fet al qual ja estem força acostumats) i Michael Schumacher. L’altre Mercedes, el de Nico Rosberg, ha quedat eliminat ja a la Q1 i, a més, demà perdrà 5 posicions per haver canviat la caixa de canvis (sortirà 23è). Qui també perdrà 5 posicions pel mateix motiu serà Webber, que finalment sortirà 12è.

La Q3 ha començat només amb Button i Raikkonen en pista. La resta de pilots amb opcions a la pole només han realitzat una temptativa. Raikkonen ha intentat una 2a volta, però no ha sigut capaç de millorar el seu primer registre. Ha estat de sort, però, perquè molts pilots no han sigut capaços de superar-li aquest primer temps, i s’ha classificat finalment 4t. Per darrere seu, han quedat pilots com Alonso (6è) o Hamilton (8è). Han sorprès Kamui Kobayashi i Pastor Maldonado, 2n i 3r respectivament, que s’han mostrat optimistes a obtenir un bon resultat demà.

Així doncs, demà una graella de sortida diferent al que estem acostumats i, per tant, força positiva per a les aspiracions de Button de cara a la victòria.